Fra Puben til Besseggen

Foreningen for de utrimmede – FFU (les: undertegnede), har i helgen tatt turen over selveste Besseggen. Jeg er meget stolt over innsatsen og viljestyrken.

Øst for Jotunheimen ligger Besseggen. En forholdvis populær fjelltur her i Norge som rager 1743 moh. Rekordtida på 1.16.48 ble satt 1963 og undertegnede og hans følge på 6, gjorde turen på 7.00.13. Man sier vanligvis at turen tar rundt seks til åtte timer. I våres, sa jeg ja til å bli med på dette her. Jeg hadde da en høy promille, men holder det jeg lover, selv om jeg ikke var tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Siden så jeg på dette som en dag som lå altfor langt fram i tid og sannsynligvis aldri ville komme. Plutselig var vi i slutten av september, gitt.

Slik er det å gå i fjellet i Norge

Kvelden før, tok vi det sånn passe med ro. En lang natt søvn og tidlig opp, for å rekke båten som skulle ta oss fra Gjendesheim til Memurubu. Første delen her er lang og stort sett rett opp. Etter dette flater det seg litt ut, men hele tiden en liten stigning. Så blir det bratt igjen. Jeg kjenner at kondisjonen aldri helt strekker til, ei heller visse muskelgrupper i bena som aldri er blitt brukt på en slik måte før. Man går og går. Opp, opp og opp. Til tider føles alt bare helt forferdelig. Men hva skjer? Plutselig må vi gå langt ned. Nesten like langt ned som vi har gått opp. Jeg syntes jo at dette måtte jo være totalt unødvendig. Torgeir som var i reisefølge, kunne slå fast ved at slik var det å gå i fjellet i Norge.

Nå skulle vi altså starte å bestige selveste Besseggen. Været var ganske forferdelig med masse vind. Opp her, kan betegnes som fjellklatring, dog uten sikring. Visse steder her, føles helt absurd. Sklir man på en stein, faller man 700 meter rett ned. Vårt Britiske innslag i troppen, William, lider av ekstrem høydeskrekk. Han er skråsikker på at hans siste time har kommet. Kritthvit i ansiktet, forstår han, at man ikke kan snu her. Og med museskritt beveger han seg oppover fjellet. Selv brukte jeg god tid i dette bratte henget. Var ekstremt effektiv noen få meter, for så å ta en pause. Utsikten her er fantastisk. Du ser det grønne Gjendevannet og det dypblå Bessvatnet. Dette har jeg sett bilder fra mange ganger før.

Den store skuffelsen og nedstigningen

Helt oppriktig, trodde jeg at når vi var ferdig med denne delen, var vi på toppen. Men neida. Fortsatt er det tre, fire topper til. Man blir like skuffet, hver gang man kommer til toppen, for så se en ny en. Endelig er man der og kan legge en stein i haugen sammen med tusenvis av andre fjellfolk som har tatt turen opp hit tidligere. Mens vi sitter her og spiser lunch, får vi høre at det har skjedd en ulykke et stykke bak oss. En kvinne har falt og brukket beinet. Vi så luftambulansens helikopter komme inn, men på grunn av den sterke vinden, må hjelpemannskap fra Røde Kors komme til unnsetting.

Man skulle gjerne tro at nedstigningen var en enkel sak. Men nedoverturen er lang og man er allerede ekstremt sliten i beina. Når man endelig var nede, etter syv timer med selvpining føles alt bare så helt fantastisk! Jeg angret mange ganger i løpet av turen på at jeg i det hele tatt gjør slike ting som dette, men når man er kommet ned, føles det bare bra. Jeg anbefaler alle som er i form til dette, å ta turen.

På fylla i Arne Brimi Land

Senere på kvelden, var vi i Lom, i Arne Brimi Land. Her fikk vi ekstremt gode retter med vinpakke servert. Ingenting er mer fortjent, etter en slik tur! Vi får se, om vi ikke kommer til å bestige Galdhøpiggen neste sommer.

Besseggen

Det vil snart komme mange flere bilder her fra denne turen.

Reisefølge: Torgeir, Line, Anne Cathrine, William og Linn-Kristin.

Skriv en kommentar

13 kommentarer til “Fra Puben til Besseggen”
  1. Ronny M sier:

Haha, jeg ler meg ihjel. Fy så bra! Nei, fjellet er hardt å gå i..

2. B.I. Høiås sier:

og til pubben igjen… Bra jobba!

3. Linn-Kristin sier:

En bragd som dette bør få spalteplass i lokalavisa!

4. Line sier:

Tror du mangler et avsnitt om dine uttøyningsøvelser som startet allerede i time to? :)

5. Tor Robert sier:

Vi gikk over eggen dagen før dette skjedde og det blåste helt fryktlig da også, sleit med og få hunden opp eggen, men ellers var det greit og gå opp der da, vi måtte gå inn langs vannet fordi båten ikke gikk, så det ble en lang tur. utrolig mye stein etter at eggen var passert. rart det ikke skjer flere ulykker der…

6. Eigil Moe sier:

@Ronny M: Nei, ikke for hvermansen.
    @B.I. Høiås: Det har du helt rett i. Sånn går no dagan :-)
    @Linn-Kristin: Hehe, vet ikke om dette var så spektakulært da!
    @Line: Da blir det altfor mange detaljer, hehe.
    @Tor Robert: Jeg er helt enig. Men folk er vel ganske fokusert og forsiktig når de vandrer på Besseggen. Men det var flere steder, jeg følte meg litt utrygg. Mest pga. været. Så i solskinn, virker det kanskje ikke så ille. Kudos for at dere gikk langs vannet og opp. Det er jo sykt langt!!

7. Silje sier:

Gikk Besseggen i fjor høst selv ved disse tider. Kjenner meg så igjen i måten du beskriver det. Du beskriver situasjonen skikkelig bra! Skikkelig morsomt å lese dette her.. Lo masse :-)

8. […] Søndagstur til Besseggen, en leser forteller. By treningsglede En av våre lesere og twitterfølgere, Eigil Moe gikk i helgen tur over Besseggen. Eigil har skrevet om turen i bloggen sin, så for de av dere som har vurdert å ta seg turen, eller allerede har gått ta en titt! […]

9. Frank Hansen sier:

Du burde blitt friluftsmenneskenes nye talsmann. Beste reisebrevet jeg noen gang har lest. Nå fikk til og med jeg lyst til å gå Besseggen. Men det får vente på seg til sommeren 2010.

10. Eli Eriksen sier:

Det er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ bra og jeg er sÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ stolt av dere. Glad DU er så sprek at du drar med Linn-Kristin på toppene!!! Skal stemme på deg om jeg finner ut hvor –

11. Odd Einar Mikkelsen sier:

Hehe, har gått besseggen jeg også. Er en fin tur det.

12. Beate sier:

Haha – vi gikk Besseggen i går, og dette var en meget god beskrivelse som stemmer godt med vår opplevelse :)

13. Lotte sier:

Takk for en flott beskrevet Besseggen tur. Akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv, bortsett fra at vi ikke opplevde damen med brukket ben.. Sinnsyk tur uansett! Jeg gikk med en venninne som fikk problemer med begge knærne på nedturen og vi brukte til sammen 10 timer på turen… aldri mer sa vi da, men nå føles det så meget bedre.. har jo gått en uke jo:-))