Gi meg en bra film!
Jeg har plutselig blitt interessert i å se film. Kanskje du har noen å anbefale?
Det er visst det samme med film, som med musikk: Styr unna topplistene, så finner du de ordentlige godbitene! Og 70-tallet, holder en ekstremt høy kvalitet.
Før syntes jeg det å se film, var et tidsfordriv. Jeg tror jeg kom til et punkt, hvor jeg hadde opplevd for mange hjernedøde historier på lerretet. Altså typen filmer hvor en god story, er lik ikke-eksisterende.
Historien om én amerikaner som redder hele verden og får den fineste dama, med de aller største puppene, var greit nok noen ganger. Men ikke i hver eneste film. I hylla over actionfilmer, finner jeg filmene hvor selve handlingen, ikke har vært noe særlig å reflektere over. Effektene derimot, har vært veldig bra. Og til tider, virker det som om dette er alt som skal til, for å holde folk fornøyd. Som regel ikke for meg og derfor ble aldri film noen lidenskap heller.
Filmsamling på en harddisk
Salget av film over disk gikk ned med ti prosent i fjor og bransjen selger mindre Blu-Ray enn forventet. Det å få tilgang til film via Internett, har ihvertfall økt min interesse. Hjemme har jeg en Apple-TV, hvor jeg har installert aTV flash og XBMC (Les mer om dette i tidligere innlegg). Da har jeg min filmsamling lagret på en harddisk og den tar ikke opp meter av hylleplass, slik CDene mine alltid har gjort.
Med hjelp fra IMDB, kan jeg finne filmer som jeg liker. Her har mange laget egne filmlister og man kan kjapt se om han eller hun kanskje innehar noenlunde samme smak som meg. Filmer som for eksempel baseres på en sann historie eller en roman skrevet av dyktige forfattere, hvor historien er gjennomtenkt, kan ofte være filmer jeg liker å se.
Har du forslag til filmer du tror jeg vil like, setter jeg enorm pris på en tilbakemelding i kommentarfeltet under.
Bra samling du har der, topplistevalg mange av dem.
Som vi har vært inne på tidligere, er alle Kubriks filmer severdige. Ville tatt for meg dem. Spesielt Dr Strangelove er herlig. Kan jo følge opp med andre filmer m Peter Sellers (Being there f eks).
Matrix (1) er jo manges favoritt, det samme m Frihetens regn. En ikke så kjent film er Memento. Den anbefales. Du må nok se den en 3-4 ganger (du vil forstå hvorfor).
En annen som fikk mye omtale i sin tid er The crying game. Også litt overraskende uten at jeg skal røpe for mye. F. Whittaker i storform (+ i Ghost Dog).
En film som gjorde inntrykk på meg var Man on Fire m Denzel W. Utrolig karaktertolkning (ikke minst av Dakota Fanning) og spesiell fotografering gjør dette til en 5'er.
Du ville kanskje like High Noon, spesielt m tanke på den engelske tittelen ; )
Det var litt.
I'll be back!
Disse vet jeg du vil like:
Mystic river
Gran Torino
The usual suspects
The Orphanage
Kanskje du vil like denne:
Pans labyrint
Og kanskje denne
La den rette komme inn
Vet om mange fler, men de skal du få vite om en annen vakker dag!
Dag: Takk skal du ha. Absolutt, Stanley Kubrick. Jeg skal gjøre litt mer research på han.
Peter Sellers har jeg sett når jeg var mindre og mulig jeg egentlig ikke forsto like mye da, som jeg kanskje vil gjøre i dag.
Ellers takk for de andre. Jeg skal lese om hver og en på IMDB, for mer info.
Takk, takk takk :-)
Monica-Veronica: Tusen takk til deg også. Jeg vil sjekke ut nærmere på IMDB. Nice :-)
Noen klassikere til du bør ha med :
Ben Hur
Patton
Lawrence of Arabia
og en fantastisk fransk film: Profeten
og en bra fransk film til: Le dîner de cons (slitsom og morsom, du får den med engelsk tekst)
og en tysk en for å runde av: "Lola rennt"
Liker godt kommentaren om dama med de største puppa :-)
Du bør se: 127 Hours. Den er helt fantastisk.
Eller så er Flåklypa bra ;-)
Kommer du til å skrive om de filmene du har sett og hva du synes på bloggen din?
Ser du har fått noen anbefalinger på fb som jeg ikke har sett, morsomt å vite om de er verdt å se :)
Martin: Takk skal du ha. Kult at du la ved noen Europeiske filmer også. Jeg har ikke så mye kjennskap til det, så det kan bli spennende.
Hilde: Ja, de to har jeg. 127 Hours, har jeg ikke sette ennå. Flåklypa er nok den filmen jeg har sett flest ganger i hele mitt liv.
Monica-Veronica: Det skal du ikke se bort ifra. Det var også en veldig god idé, forøvrig :-)
Her er veldig kjapt noen av mine filmtips – dette er filmer som jeg har sett flere enn 3 ganger, som jeg dermed definerer som bra eller i allefall underholdende. Filmene her går mest under definisjonen blockbusters fra Hollywood – men av en eller annen grunn bare elsker jeg sånne filmer:
The Nightmare Before Christmas (Tim Burton – et geni)
Ringenes Herre filmene – alle tre, og helst extended
How to lose a guy in 10 days
Sweet home Alabama
Da Vinci Koden
Indiana Jones filmene
Pirates of the Caribbean filmene
National Treasure 1 og 2
S.W.A.T
En av mine favoritter er "12 angry men". Det er 1 stk klassefilm!!
Andre filmer jeg liker godt og anbefaler deg å se er:
Candy (2006)
Dragonfly (2002)
Fargo (1996)
Festen (1998)
Knowing (2009)
Match Point (2005)
Primal Fear (1996)
Reign Over Me (2007)
The Bridge on the River Kwai (1957)
The Life of David Gale (2003)
The Prestige (2006)
Unforgiven (1992)
Jeg ønsker også å anbefale den, without any shadow of a doubt, dårligste filmen jeg noen gang har sett:
Superbabies: Baby Geniuses 2 (2004)
Denne anbefaler jeg å se fordi den er så hinsides dårlig at det faktisk er verdt å få det med seg. Har ikke angret på at jeg beriket min lille filmverden med denne "godbiten"!
God fornøyelse.
Withnail and i
The Fighter, Law Abiding Citizen, Blood in Blood out (Ja, fra 1993, men veldig bra), Catfish (kul dokumentar/facebook/drama), American History X, Engelen.
Humor: Semi-pro, Old School og The Other Guys (les: Will Ferell).
…og Death Proof – med Tarantino.
Tre kjappe! :D
State of Grace
12 Angry Men
Little Big Man
Trenger du egentlig noen flere filmer, enn de 12 du har bilde av? De er jo de beste uansett. Kan du jo se om og om igjen :-)
Alle filmene Tim Burton har laget eller Gary Oldman eller Christian Bale er med i
En liten filmquiz (ikke lov å google)
Fra hvilken film:
1. Keyser Söze?
2. "Never mind the vase"
3. "That's rocking good news baby"
4. "It's like a wax museum with a pulse"
5 "You just met him once and you killed him like that?
What? I should only kill people after I get to know them? "
6. Rosebud
Av nyere filmer vil jeg anbefale Winter's Bone, The Socual Network og Never Let Me Go.
Jeg har også for en tid tilbake skrevet en liste over 15 gode norske filmer: https://bjornartollaksen.no/2008/04/15-norske-filmer-du-ma-se-før-du-dør/
Ellers kan du alle terningkast på filmer jeg har sett. Mye bra. https://bjornartollaksen.no/category/filmanmeldelser/
Wow… Skjedde noe med lenkene der. Du klarer kanskje fikse opp i det, Eigil?
Line H. Kamhaug: Tusen takk. Mye bra filmer dette her. Ett par av de, har jeg faktisk ikke sett, så de skal jeg sjekke ut :-)
Kjartan: Vi har ganske lik smak, ser jeg :-) Takk,takk.
Torbjörn: Takk skal du ha!
Alexander: Kult. Takk!
@kjetilf: Absolutt. Takk, takk :-)
Aksel: Godt poeng, hehe.
Ali: Ja, Tim lager bra ting. Oldman, kul fyr :-)
Dag: Okay, jeg skal prøve (hehe). Hmmm.
Den første er veldig enkel: The Usual Suspects
2. hmm, det vet jeg ikke.
3. vet ikke det heller.
4. Pulp fiction kanskje?
5. ?
6. ?
Okay, langt fra full pott her. Er ingen filmekspert, altså, hehe. Bra oppgave!
Bjørnar Tollaksen: Jepp, jeg rettet opp. Har sperret tilgang til liming av html i feltet. Må holde koden på sidene mine rent og pent :-) Får psykisk-anfall hvis noen skulle finne på å lime inn html-kode som var ukorrekt, haha. Forøvrig utrolig bra liste over norske filmer. Jeg skal virkelig ta i bruk den. Bloggen din er herved lagt til blant RSS-feedene mine i Google Reader :-)
Hvor mange filmer har du fått sett? Eller er det kun en helgesyssel?
Svarene,
1. Keyser Söze?
Enkel ja. Usual suspects. Suveren film
2. "Never mind the vase"
Kjent scene fra Matrix.
3. "That's rocking good news baby"
Wild at heart / D. Lynch (sett hele Twin Peaks regner jeg med?)
4. "It's like a wax museum with a pulse"
Pulp Fiction, riktig.
5 "You just met him once and you killed him like that?
What? I should only kill people after I get to know them? "
Collateral. Tom Cruise som psykopatisk gråhåret leiemorder, bør ses.
6. Rosebud
Replikk fra en av tidenes største klassikere, Citizen Kane.
Velkommen som filminteressert!
Får ta noen vanskeligere etter hvert.
Fra hvilken film:
1. Keyser Söze?
2. "Never mind the vase"
3. "That's rocking good news baby"
4. "It's like a wax museum with a pulse"
5 "You just met him once and you killed him like that?
What? I should only kill people after I get to know them? "
6. Rosebud
Heisann!
Nå, hvordan går det med filminteressen – har du fått sett mange av anbefalingene over?
Kom på en du må se om du ikke allerede har gjort det; Heat (Pacino/De Niro)
Og skal du se en merkelig film noir sjekk ut "Faster Pussycat, kill kill". En helt absurd kinky svart syk film.
I love the smell of Drammen in the morning! ; )
Noen som ikke ser ut til å være nevnt:
Scarface
Fight Club
A Clockwork Orange
Full Metal Jacket
American Gangster
Mye bra på listen og som er nevnt. Har et godt tilskudd fra det flotte 70-tall:
<a href="https://www.imdb.com/title/tt0074119/">All the President's Men || Alle presidentens menn</a> er definitivt verdt å se (igjen) etter min mening. Husk popcorn!
Fi side. Det er kjekt å ha film på harddisk, og bra å kunne sette opp litt lister i ny og ned for å få sett mange bra filmer. Kjenner du til icheckmovies? Fin side der du kan sjekke av for filmer du har sett. Det er også mange lister inne så du kan holde deg oppdatert på alt fra sjanger, tiår til spesielle lister som Empire og gullpalmevinnere. Skrev en kort bloggpost om forskjellige gode filmer fra filmhistorien i fjor: https://www.lovholm.net/2010/08/14/7-movies-you-have-to-watch/
Lykke til med filmprosjektet!
Milagro, herlig film, Dyp, underliggende humor, fantastisk handling, må ikke misse denne! Den må bestilles.
Ondskan, av Jan guillou, Svensk favoritt, nydelig film om hvordan ondskapen i seg selv ikke alltid er slik den virker.
Ferris Buellers day off, smpgammel goding! Denne type humor er herlig, god musikk og bra typer!
KOS DEG MED DISSE:)
@Ola: Takk skal du ha. Det var et bra tips, som jeg skal sjekke ut :-)
@Theresa: Filmene blir notert. Tusen takk for tips :-)